Powered By Blogger
RSS

Monday, October 10, 2011

Tips melayan anak-anak

Buat Sara dan Mirza.. mummy akan cuba praktikkan yang terbaik untuk kalian...




Bagaimana perlu melayan dan meluang  masa untuk anak-anak?


Mungkin tip-tip di bawah ini mungkin boleh membantu mummy dan juga para pembaca sekalian:

1) Jadilah guru pertama kepada anak anda
Jawablah soalan yang ditanyakan oleh si manja anda secara berhemah. Terangkan seringkas yang mungkin yang boleh difahami oleh mereka agar mereka akan berasa percaya dengan jawapan anda mengikut kefahaman mereka. Dengan cara ini anda dapat wujudkan.‘Trust-bonding’ atau hubungan saling percaya dengan mereka. Mereka akan berasa andalah ibubapa yang berwibawa.

Buat masa ini, mummy belum lagi merasa karenah anak-anak mummy bercakap.. insyaAllah, mummy akan cuba memberi jawapan yang terbaik untuk setiap soalan yang ditanya.. (em, buat masa ni, duk sibuk melayan karenak 'anak' murid yang banyak bertanya.. ;p )



2) Anak-anak bukanlah orang dewasa yang kecil(Not your tiny adults)Banyak masalah timbul apabila kita gagal untuk menyedari perbezaan antara anak yang berumur 3 tahun dan yang berumur 11 tahun. Kebiasaannya, kita akan membawa semua anak-anak menonton cerita yang SAMA di Televisyen ataupun panggung wayang untuk berlaku adil. Hakikatnya adalah tidak, bagi si kecil anda. Mereka masih tidak cukup matang untuk memahami segala apa maklumat berbanding kakak dan abang mereka. Ianya umpama kita cuba untuk mempercepatkan atau ‘speed up’tumbesaran minda dan emosi mereka.



3) Memahami tahap kebolehan mereka berfikir
Cuba bayangkan, jika kita menyuruh anak yang berumur 2 tahun untuk masuk tidur apabila sudah lewat malam. Walaupun mereka akan ikut arahan si ibu untuk bangun dan masuk ke biliknya, tapi cuba kita buat pemeriksaan ataupun ‘spot check’ di biliknya, pastinya si manja anda akan bermain daripada tidur! Itulah dunia mereka, suka bermain dan itu sahaja yang membuatkan mereka selesa. Ini kerana, mereka kekurangan nilai pemikiran yang wajar (rasional) ataupun  ‘Operational Rational Thinking’ di usia ini. Jadi, janganlah marahkan mereka jika tidak melakukan apa yang anda suruh.

Sebagai ibu bapa kita harus mewarnai dan menghargai waktu-waktu kecil si manja anda. Luangkanlah masa anda dengan menjawab segala apa persoalan mereka walaupun anda sangat penat untuk melayan. Jangan biarkan waktu kecilnya berlalu begitu sahaja, kerana pastinya ianya tak akan berulang kembali. Anggaplah mereka adalah imbasan masa kecil anda dan sebahagian masa lampau anda.

InsyaAllah, dengan adanya tips2 ini, mummy akan sentiasa manfaatkan setiap masa mummy bersama buah hati mummy... Mummy harap anak-anak mummy akan membesar menjadi insan yang berguna.. 


Hana Maisara Mohd Hanif

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Mirza Hazim Mohd Hanif

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie Breastfeeding tickers

Lilypie Breastfeeding tickers

Happy Forever

Banner Kengkawan

'Create
Create your own banner at mybannermaker.com!

Take a look... Juz a Moment

Free SpongeBob Blink MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com

#

Domain nameSizeLoad TimeAverage Speed per KB
1mymummyluv.blogspot.com/138.01 KB0.98 seconds0.01 seconds